علت پرخوری قبل از پریود چیست؟

پرخوری قبل از پریود، افزایش اشتها

بررسی‌ها نشان داده که پرخوری قبل از پریود بخشی از فیزیولوژی بدن فرد است. بنا بر پژوهشی که در مجله بین‌المللی اختلالات غذایی آورده شده است، هورمون‌های تخمدان نقش مهمی در این وضعیت دارند. پژوهشگران در بررسی‌های خود دریافتند که قبل از مرحله پریود، در زنان مقدار هورمون پروژسترون بسیار افزایش می‌یابد. همین امر موجب پرخوری و اشتیاق آنها به مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات و قندها و در کل نارضایتی بدن می‌شود.

در بدن، هورمون‌های متعددی وجود دارد که عملکردهای مختلف بدن را کنترل می‌کنند. لپتین یکی از هورمون‌هایی است که موجب احساس سیری در فرد می‌شود. وقتی به‌اندازه کافی غذا می‌خوریم، این هورمون شروع به ترشح می‌کند و به ما احساس سیری می‌دهد. هورمون استروژن هم همین اثر را روی بدن می‌گذارد.

بنابراین، هرچه مقدار استروژن زیادتر شود، اشتهای فرد بیشتر سرکوب می‌شود؛ اما مقدار استروژن در روزهای قبل از پریود کم می‌شود و به همین دلیل، مغز پیام گرسنگی بیشتری دریافت می‌کند و در نتیجه فرد به غذاخوردن بیشتر تشویق می‌شود. درست هم‌زمان با کاهش هورمون استروژن، هورمون پروژسترون بیش از قبل ترشح می‌شود و همان طور که گفتیم، این هورمون اشتها را تحریک می‌کند و اثری منفی روی حال روحی فرد می‌گذارد.

به‌عبارت ساده‌تر، زنان قبل از پریود درباره هرچیزی بیش از هر زمان دیگر احساس نارضایتی خواهند داشت. این نارضایتی ممکن است آنها را به پرخوری هدایت کند.

چرا کربوهیدرات و غذاهای شیرین؟

کربوهیدرات‌ها و غذاهای شیرین معمولا از خستگی و حال روحی بدی که معمولا قبل از پریود رخ می‌دهد می‌کاهند. قند و نشاسته هم موجب ترشح هورمون سروتونین در بدن و در نتیجه احساس شادی می‌شود. در ضمن، با خوردن منظم مواد قندی، مقدار قند خون ثابت می‌ماند و جلوی دمدمی‌مزاجی فرد هنگام پریود گرفته می‌شود.

پرخوری قبل از قاعدگی فقط چند روز طول می‌کشد و این وضعیت همیشگی نیست و معمولا با پایان قاعدگی تمام می‌شود؛ اما اگر شما به این نوع پرخوری (حتی وقتی در چرخه پیش‌قاعدگی قرار ندارید) مبتلا هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید. البته در برخی از تحقیقات مشخص شده بین پرخوری و مشکلات قاعدگی (مانند پریودهای نامنظم یا قطع پریود) ارتباطی وجود دارد.