مصرف چه مقدار ویتامین ث زیاد تلقی می‌شود؟

اگر بیش از ۱۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین ث در روز مصرف کنید، بدنتان همه‌ی آن را جذب نمی‌کند. این موضوع ممکن است منجر به اسهال و ناراحتی معده و روده شود.

به بزرگسالان توصیه می‌شود حداکثر ۲ هزار میلی‌گرم ویتامین ث مصرف کنند. احتمال اینکه مصرف زیاد ویتامین C منجر به مشکل چشمگیری شود کم است، با این حال اگر بیش از ۱۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین ث در روز مصرف کنید، بدنتان همه‌ی آن را جذب نمی‌کند. این موضوع ممکن است منجر به اسهال و ناراحتی معده و روده شود.

احتمال اینکه از طریق رژیم غذایی بیش از حد ویتامین ث دریافت کنید، کم است و بدن نمی‌تواند آن را ذخیره کند. با این حال گفته می‌شود که مصرف زیاد ویتامین ث از طریق مکمل‌ها ممکن است منجر به سنگ کلیه شود.

مصرف بیش از حد این ویتامین همچنین ممکن است احتمال ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی را در خانم‌هایی که در دوران پس از یائسگی قرار دارند، افزایش دهد، با این وجود شواهد کافی برای تایید این موضوع وجود ندارد.

افرادی که دچار اختلال جذب آهن (هموکروماتوزیس) هستند، باید قبل از مصرف مکمل‌های ویتامین ث با پزشک خود مشورت کنند. سطح زیاد ویتامین ث در بدن می‌تواند منجر به آسیب به بافت‌ها شود.

نکته‌ی آخر

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان و ماده‌ی مغذی است که در بسیاری از عملکردهای بدن نقش دارد. برای مثال، به تولید کلاژن، کاهش استرس اکسیداتیو و سرعت بخشیدن به فرآیند بهبود زخم کمک می‌کند. میوه و سبزیجات تازه منابع خوبی از این ویتامین به شمار می‌روند. بعضی از افراد از مکمل‌های این ویتامین استفاده می‌کنند، با این حال بهترین کار این است که قبل از استفاده از این مکمل‌ها، برای اطمینان از بی‌خطر بودن‌شان با پزشک مشورت کنید.