بهترین منابع حاوی ویتامین C کدامند؟

باید ویتامین C مورد نیاز بدنتان را از خوراکی‌هایی که می‌خورید، تامین کنید. در ادامه به بعضی از منابع این ویتامین اشاره می‌کنیم.

۱. کلم‌پیچ

کلم‌پیچ جزو سبزیجات صلیبی به شمار می‌رود. یک فنجان کلم‌پیچ خام خرد شده، ۸۰ میلی‌گرم ویتامین ث تامین می‌کند؛ این یعنی با خوردن این میزان از کلم‌پیچ ۸۹ درصد از نیاز روزانه‌ی بدنتان به ویتامین ث برطرف خواهد شد. این نوع کلم همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین K و کاروتنوئید لوتئین است.

۲. پاپایا

پاپایا حاوی ویتامین c

یک فنجان (۱۴۵ گرم) پاپایا ۸۷ میلیگرم ویتامین C فراهم کرده و ۹۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدنتان به این ویتامین را تامین می‌کند. در یک مطالعه به ۲۰ فرد مبتلا به آلزایمر، به مدت شش ماه عصاره‌ی پاپایا داده شد. نتایج کاهش التهاب و ۴۰ درصد کاهش استرس اکسیداتیو را در بیماران نشان داد.

۳. توت‌فرنگی

یک فنجان توت‌فرنگی نصف شده (۱۵۲ گرم) ۸۹ میلی‌گرم ویتامین ث تامین می‌کند و ۹۹ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین را برطرف می‌کند. توت‌فرنگی علاوه بر ویتامین ث حاوی منیزیم، فلاونوئیدها، فولات و سایر آنتی‌اکسیدان‌های مفید است.

۴. کلم بروکسل

کلم بروکسل مانند سایر سبزیجات صلیبی حاوی مقدار زیادی فیبر، ویتامین K، فولات، ویتامین A، منیزیم و پتاسیم هم است.

نصف فنجان کلم بروکسل پخته شده حاوی ۴۹ میلی‌گرم ویتامین C است و ۵۴ درصد از نیاز بدن به این ویتامین را تامین می‌کند. کلم بروکسل مانند سایر سبزیجات صلیبی حاوی مقدار زیادی فیبر، ویتامین K، فولات، ویتامین A، منیزیم و پتاسیم هم است.

۵. جعفری

دو قاشق غذاخوری (۸ گرم) جعفری تازه حاوی ۱۰ میلی‌گرم ویتامین ث است و ۱۱ درصد از نیاز روزانه‌ی بدنتان به این ویتامین را تامین می‌کند. جعفری در کنار سایر سبزیجات برگ‌دار منبع گیاهی آهن محسوب می‌شود. از جمله دیگر منابع ویتامین C می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • فلفل سبز و قرمز
  • پرتقال و آب پرتقال
  • گریپ‌فروت
  • گوجه‌فرنگی
  • سیب‌زمینی
  • نخودسبز