ارزش غذایی پرتقال  

تقریبا نصف یک پرتقال بزرگ (۱۰۰ گرم)، حاوی مواد مغذی زیر است:

  • کالری: ۴۷
  • آب: ۸۷ درصد
  • پروتئین: ۰.۹ گرم
  • کربوهیدرات: ۱۱.۸
  • قند: ۹.۴ گرم
  • فیبر: ۲.۴ گرم
  • چربی: ۰.۱ گرم

کربوهیدرات

پرتقال، بیشتر از کربوهیدرات و آب تشکیل شده است. پروتئین و چربی این میوه بسیار کم است و مقداری کالری هم دارد.

پرتقال، بیشتر از کربوهیدرات و آب تشکیل شده است. پروتئین و چربی این میوه بسیار کم است و مقداری کالری هم دارد. قندهای ساده، مثل گلوکز، فروکتوز و سوکروز (ساکرز) انواع اصلی کربوهیدرات موجود در پرتقال هستند. علت شیرینی پرتقال، وجود همین قندها است. پرتقال برخلاف اینکه دارای قند است، شاخصی گلیسمی پایینی دارد.

منظور از شاخص گلیسمی این است که قند بعد از غذا، با چه سرعتی وارد جریان خون می‌شود. شاخص گلیسمی پایین با فواید متعددی برای سلامتی در ارتباط است. علت اینکه شاخص گلیسمی پرتقال پایین است، دارا بودن مقدار زیادی فیبر و پلی‌فنول است، که افزایش قند خون را متعادل می‌کنند.

فیبر

پرتقال منبع خوبی از فیبر است. یک عدد پرتقال بزرگ (۱۸۴ گرم)، ۱۸ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به فیبر را برطرف می‌کند. فیبر اصلی موجود در پرتقال «پکتین، سلولز، همی‌سلولز و لیگنین» نام دارد. فیبر فواید زیادی برای سلامتی دارد که از جمله‌ی آنها می‌توانیم به بهبود سلامت گوارش، کاهش وزن و کاهش سطح کلسترول اشاره کنیم.

ویتامینها و مواد معدنی

پرتقال منبع خوبی از چندین ویتامین و ماده‌ی معدنی، به‌ویژه ویتامین C، تیامین، فولات و پتاسیم به شمار می‌رود. در ادامه به بعضی از ویتامینها و مواد معدنی موجود در این میوه‌ی مغذی اشاره می‌کنیم.

  • ویتامین C: همه‌ی ما می‌دانیم که پرتقال منبع عالی ویتامین C است. یک عدد پرتقال بزرگ، ۱۰۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین را تامین می‌کند.
  • تیامین: تیامین یکی از هشت ویتامین B است که به آن ویتامین B1 هم گفته می‌شود. این ویتامین علاوه بر پرتقال، در مواد غذایی مختلفی یافت می‌شود.
  • فولات: فولات که به عنوان ویتامین B9 یا اسید فولیک هم شناخته می‌شود، عملکردهای ضروری‌ای در بدن انجام می‌دهد و در بسیاری از مواد غذایی گیاهی وجود دارد.
  • پتاسیم: پرتقال منبع خوبی از پتاسیم به شمار می‌رود. مصرف پرتقال می‌تواند فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد و ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کم کند.