عوامل پنهان تأثیرگذار بر عادت کردن به ورزش

عادت کردن به ورزش روزانه

جالب است بدانید که علاوه بر نشانه، رفتار و پاداش، شما به عوامل دیگری هم نیاز دارید. داهیگ در بخش دیگری از کتابش توضیح می‌دهد که در شکل‌گیری بعضی از عادت‌ها به ویژه عادت کردن به ورزش، دو عامل دیگر هم نقش دارند: اشتیاق به پاداش و اعتقاد به توانایی انجام کار.

روان‌شناسان با مطالعه روی افرادی که حداقل سه بار در هفته به باشگاه می‌روند، به این نتیجه رسیده‌اند که این افراد با تصمیمی هیجانی فعالیت ورزشی خود را شروع کرده‌اند اما به دلیل علاقه‌ی زیاد به پاداش، آن را ادامه می‌دهند. بهترین پاداش‌هایی که نصیب این افراد می‌شوند عبارتند از: تجربه‌ی یک احساس خوب، اشتیاق به حالت‌های لذت‌بخش ناشی از آزادی اندورفین‌ها و احساس موفقیت.

یکی دیگر از عوامل پنهان و بسیار مؤثر در موفقیت، خودباوری است. بعد از اینکه برنامه‌ی تمرینی مناسبی را انتخاب کردید، باید باور داشته باشید که می‌توانید این تمرینات را انجام دهید و یک عادت منظم ورزشی را ایجاد کنید. البته این اعتماد به نفس اتفاقی نیست بلکه نتیجه‌ی یک تصمیم‌گیری صحیح است. اگر می‌خواهید ورزش را شروع کنید، باید انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید.